– Kun kaupunki ehdottaa yhteistyötä, olemme lähtökohtaisesti aina kiinnostuneita, sanoo Henrik Forsblom bussiyhtiö Oy Kaj Forsblom Ab:sta.
– Kaupunki on meille iso asiakas, ja jos sieltä suunnasta tulee toiveita, miten meidän halutaan kehittävän toimintaamme, kuuntelemme kyllä.
Ennen kaikkea bussialan perheyritys osallistui Porvoon ilmastokumppanuus -hankkeeseen saadakseen ideoita, miten toimia ympäristöystävällisemmin tulevaisuudessa.
– Kuulostaa varmasti kliseeltä, mutta olemme miettineet ekologisuutta siitä lähtien, kun aloitimme toimintamme. Olemme aina pyrkineet uudistamaan kalustoamme vähäpäätöisempään, ja tällä hetkellä jo yli 90 % linja-autoistamme täyttää Euro 5- ja 6-vaatimukset.
Porvoon ilmastokumppanina Oy Kaj Forsblom Ab sitoutui tarjoaman asiakkailleen mahdollisuuden valita vähäpäästöisempi vaihtoehto kuljetuksilleen.
Asiakas päättää – yritys tukee oikean päätöksen tekemisessä
Kun asiakas etsii palveluntarjoajaa, hän katsoo ensisijaisesti hintaa, sanoo Forsblom.
– Jos vaihtaisimme kaikkien kuljetustemme polttoaineet kokonaan kalliimpaan biopolttoaineeseen, emme pärjäisi kilpailussa.
Siksi Oy Kaj Forsblom Ab aikoo esitellä asiakkailleen ensin kuljetukset edullisemmilla dieselhinnoilla, jonka jälkeen asiakkaille kerrotaan mahdollisuudesta hankkia vähäpäästöisempi biodiesel-kuljetus pientä lisähintaa vastaan.
– Kaikki asiakkaamme eivät aina tiedä, mitä biodiesel edes oikeastaan on ja miksi se on ekologisempaa kuin normaali diesel, kertoo Mi Saxén Oy Kaj Forsblom Ab:n markkinoinnista.
– Silloin on hankala nähdä järkeä siinä, että palvelusta maksaisi enemmän. On meidän tehtävämme kertoa, miksi biodiesel on kestävämpi valinta ja tukea asiakasta oikean päätöksen tekemisessä.
Vaikkei bussiyhtiössä uskota ekologisuuden olevan ykkösvalinta päätöksenteossa, sen nähdään silti olevan markkinaetu.
– Kuljetusalalla on kova kilpailu ja kilpailijoista voi olla vaikea erottautua. Kun kerromme bussiemme laadukkuuden lisäksi ympäristöystävällisyydestä, palvelumme voivat ehkä herättää asiakkaissa kiinnostusta, Saxén sanoo.
Suuri osa asiakkaista tulee hankintaprosessien kautta
Monet Ab Kaj Forsblom Oy:n asiakkaista – kunnat, kaupungit ja suuryritykset – valitsevat palveluntarjoajan tarjouskilpailujen kautta. Näissä kilpailutuksissa hinnalla voi olla suuri merkitys, eikä ympäristöystävällisyys ole kriteerinä ollenkaan.
– Esimerkiksi Porvoon kaupungin tilausajojen kilpailutuksissa hinta vaikuttaa, laatu ei. Jos toimisimme ekologisemmin ja nostaisimme siksi hintojamme, Porvoon kohdalla siitä olisi meille vain haittaa, Forsblom kertoo.
Hän tietää, ettei ilmastokumppanuussopimus Porvoon kanssa paranna mahdollisuuksia pärjätä kaupungin kilpailutuksissa.
– Porvoo noudattaa hankinnoissaan hankintamääräyksiä, se ei ollut meille mikään yllätys. Eihän kaupunki voi tehdä ostopäätöksiä sen perusteella, että olemme osallistuneet yhteiseen hankkeeseen, Forsblom sanoo.
Kuljetusalalla kaivataan uusinta tietoa
– Kun EU-tasolla halutaan laskea päästöjä, kuljetusalaan kohdistuu valtavasti paineita. Ala on valtavan muutoksen keskellä: Millaisia EU-määräyksiä alalle tulee? Miten se kehittyy? Tuleeko polttokennoja, vetyautoja ja miten käy biodieselin – entä biokaasun? Forsblom listaa.
– Ilmastokumppanuutta voisi vielä kehittää niin, että hankkeeseen otettaisiin mukaan yhden alan edustajia kerrallaan, ja osallistujille tarjottaisiin uusinta tietoa alalta. Yritys pystyisi vielä paremmin reagoimaan tulevaisuuden muutoksiin.
Kohtaamiset kaupungin toimijoiden kanssa harmillisen harvinaisia
Porvoon ilmastokumppanuus on herättänyt bussiyhtiön työntekijöissä ajatuksia ja heidän välillään keskustelua.
– Suosittelisin hankkeeseen osallistumista jo ihan senkin vuoksi, Saxén sanoo.
Yksi kumppanuuden parhaista anneista oli yhtiön työntekijöiden mielestä mahdollisuus tavata muita yrittäjiä ja Porvoon kaupungin edustajia.
– Kaupungin toimijoiden kohtaaminen on aina tärkeää. Vielä 20 vuotta sitten tapasimme heitä enemmän. Oli matkailuparlamentteja, yhteisiä messuja ja erilaisia tilaisuuksia, jopa 3–4 tapahtumaa vuodessa, joissa oli mukana kaupungin edustajia ja yrittäjiä. Nyt ne ovat jääneet pois, Forsblom harmittelee.
Samalla on jäänyt arvokas mahdollisuus verkostoitumiseen ja ajatusten vaihtamiseen. – Uudet ideat ja tiedon vaihtaminen tapahtuvat henkilökohtaisissa kohtaamisissa, Forsblom sanoo.
– En usko, että asiakkaamme kääntyvät meidän puoleemme siksi, että meillä on ympäristöystävällisemmät ajoneuvot, vaan siksi, että ne ovat uudet, laadukkaat ja turvalliset, Henrik Forsblom sanoo.
– Vähäpäästöiset kuljetukset maksavat hieman enemmän. Nyt kun alamme tarjota mahdollisuuksia valita vähäpäästöisemmät kuljetukset, näemme, ratkaiseeko raha vai vihreys.